گفتوگو با رسول دانیال زاده، مدیر بزرگترین گروه تولیدی محصولات فولادی در بخش خصوصی کشور، درباره روشهای پیشبینی تقاضای بازارهای فولادی برای تأمین منظم نیاز آنها، انجام شد.
سوال: آقای دانیال زاده، تقاضا در بازار چگونه شکل میگیرد و متأثر از چه عواملی است؟
رسول دانیال زاده: عامل اصلی شکلگیری تقاضا در انواع بازارها، نیاز است. در اغلب موارد، نیاز به خواستهای تبدیل میشود که در صورت امکان تحقق آن خواسته، تقاضا شکل میگیرد. متقاضیان محصولات هم، مشتریانی هستند که این کالاها را از بازارها تامین میکنند. اندازه بازارها نیز متناسب با حجم عرضه و تقاضا حول یک محصول خاص شکل میگیرد. البته داشتن توان مالی و درخواست یک محصول، لزوماً برای شکلگیری تقاضا به آن محصول، کفایت نمیکند و متأثر از عوامل دیگری هم هست. قیمت محصول یکی از این عوامل است. بدین معنا که مشتریان به صرف داشتن پول و درخواست، تن به هر خریدی نمیدهند و حتماً بهای کالا را لحاظ نموده و در تصمیمگیری خود دخیل میکنند.